Behandling af diskusprolaps

Lidt godt nyt først – Det er kun ca. 2% af alle dem med rygsmerter som udvikler en diskusprolaps i ryggen!

En diskusprolaps er når den inderste lidt bløde geleagtige kerne (Nucleus) af diskusskiven presses ud gennem de yderste og mere seje dele (Anulus fibrosus) af diskusskiven for derved, at skabe et tryk og en irritation/ inflammation på nerven som løber ned i benet. Det forklarer hvorfor folk med en diskusprolaps beskriver voldsomme bensmerter og mindre smerte i ryggen. Prolaps patienter siger typisk “ Det startede med rygsmerter men pludseligt gjorde det voldsomt ondt i benet og så blev rygsmerterne mindre”.

Symptomerne ved en diskusprolaps i ryggen og udover smerterne, kan være føleforstyrrelser i form af nedsat følesans og snurren / prikken / stikken i benet, kraftnedsættelse f.eks over ankelleddet så det er sværere at løfte foden under gang og eventuelt svækkede reflekser. De svækkede reflekser opdages typisk først ved den fysioterapeutiske undersøgelse.

Patienterne oplever typisk at de har problemer med almindelige dagligdags aktiviter som at sidde, gå og bukke sig. Smerterne bedres typisk efter 8 – 12 uger efter at bensmerterne debuterede, men der er naturligvis individuelle variationer i et forløb med diskusprolaps. Selv når smerterne er forsvundet er det absolut ikke atypisk, at have lidt symptomer i form af føleforstyrrelser i noget tid efter prolapsen startede. Det helt fantastiske er dog, at disse føleforstyrrelser kun i meget få tilfælde, sætter begrænsninger for de aktiviteter du gerne vil give dig i kast med.

Prognosen er oftest god og tilbagevenden til et normal aktivitetsniveau sker gradvist. Ja man kan sagtens komme tilbage til normal dagligdag igen, så længe der skabes gode forhold for din krop med hensyn til helingstid og behovet for træning.

Mht. heling ved man, at det bløde geleagtige diskusskive materiale (nucleus) som ved en diskusprolaps ligger ude i rygsøjlekanalen hvor det kan komme i berøring med nerverne bliver mindre og forsvinder ved 96% af de patienter som har en diskusprolaps og som behandles uden operation dvs. konservativt som f.eks ved fysioterapeut.

Helingen optimeres ved individuelt veltilrettelagt træningsprogram og øvelser hos f.eks fysioterapeut. De diskusprolapspatienter som vælger fysioterapi og øvelser reducerer samtidigt sandsynligheden for en ny diskusprolaps i forhold til dem som vælger at blive opereret. Man bør dog ikke være blind for at nogle diskusprolaps patienter vil have bedst af en operation, men det er en meget lille del af den samlede gruppe af patienter med diskusprolaps.

En gruppe diskusprolaps patienter har god effekt af en Mckenzie vejledt undersøgelse og behandling og reagerer forholdsvis hurtigt på behandlingen som er vejledt af fysioterapeut.

Smertedæmpende medicin ordineret af din egen læge, er ofte i den tidlige fase et rigtigt godt valg og et supplement til fysioterapi. Derfor anbefales en dialog med din læge som værende en god ide. Læs mere her

Øvelser til afhjælpning af diskusprolaps eller den her

Er du i tvivl så ring eller book en tid.

Få færre smerter og den rette genoptræning

Har du en diskusprolaps i lænden, vil du have færre smerter og komme godt igennem dit diskusprolapsforløb, er programmet målrettet til dig.

“Den grundige snak vi fik første gang, har jeg ikke oplevet før, selv om jeg har prøvet fysioterapi før.”
Kirsten Obel