Skuldersmerter

Smerter og nedsat funktionsniveau relateret til skulderen er en af de hyppigste årsager til at folk konsulterer deres læge med et muskel-skelet problem. Reelt set er det kun smerter relateret til rygsøjlen der rapporteres hyppigere.

Lidt tørre tal for at sætte det i perspektiv;
Ca. 50% oplever i løbet af livet af have symptomer fra skulderen som enten er smertefuldt og eller begrænser deres funktionsniveau.

Både den yngre del af befolkningen og de der betegnes som den ældre del (>65 år) oplever skuldersmerter.

21 til 50 % af de med skuldersmerter beretter om total ophør af smerterne efter en periode på 6 måneder.

40 til 52 % af de med skuldersmerter beretter om fortsatte smerter og funktionsbegrænsning i 1 til 3 år efter de mærkede symptomerne første gang.

Prognosen er bedst for de som forsøger at holde sig aktive. Det betyder ikke at man nødvendigvis skal fortsætte med det som gør ondt men at aktivitet generelt er godt.

For folk med skuldersmerter kan det være svært at vurdere om symptomerne kommer fra nakken eller om de er relateret til skulderen. En måde at skelne mellem disse vil ofte være om bevægelser med nakken fremkalder de kendte skulder smerter eller om skuldersymptomerne udelukkende kommer ved bevægelser med armen. Du kan læse mere om selvdiagnostik af din skulder på dette link (findes på FysioAalborgs hjemmeside).

Den hyppigste diagnose (ca. 80-85%) som folk der søger hjælp modtager er “afklemningssyndrom” (impingement) hvilket konkret betyder at når du løfter din arm bliver muskler, sener eller slimsække klemt mellem din overarm og en del af skulderbladet. Hvorfor det pludselig sker kan der være flere grunde til.

Den bedste behandling mod skuldersmerter og nedsat funktionsniveau på grund af skuldersmerter kan vi ikke sige med sikkerhed hvad er da det er individuelt men faktum er at fysioterapi og operation ved f.eks impingement ser ud til at være lige effektivt. I tillæg her til ved vi at fysioterapi er billigere, betyder færre sygedage, har en generel god effekt på din krop da du er fysisk aktiv. Ikke mindst bør det nævnes at en operation indebærer flere risikofaktorer.

Er du patient og har en overbelastet skulder kan dette muligvis være behjælpeligt

Er du interesseret i at vide om fysioterapi er relevant for dine skuldersmerter så kontakt klinikken på 30 71 14 15 eller brian@fysioaalborg.dk

Tak fordi du læste med.