Skoliose, skævheder og krumninger af rygsøjlen

Skoliose, skævheder og krumninger af rygsøjlen

Lad dig ikke begrænse af lidt asymmetri som f.eks forskel på størrelsen mellem dine muskler i højre og venstre side af overkroppen eller en mindre krumning på din rygsøjle. Den slags er mere normalt end de fleste går og tror. Prøv bare at kigge dig omkring i omklædningsrummet så bliver det tydeligt at det asymmetriske og forskelligeartede er det normale. Desværre er samfundet med til at skabe en kropskultur hvor vi alle skal ligne personen fra en reklame på et busstoppested.

Det forstærkes så yderligere når fagpersoner i træningsmiljøerne og sundhedssektoren inkl. min egen branche fortæller folk at de pga deres mindre asymmetri og eventuelle mindre krumninger på rygsøjlen er i risiko for at udvikle skader. Eller endnu værre når folk ligefrem tilrådes at søge diverse behandlinger som “så lige” kan korrigere og rette for de krumninger, skævheder og asymmetrier med en masse, ja undskyld mig udtrykket, “hokus pokus behandlinger” så man dermed kan undgå skader.

Sagen er at vi aldrig på forhånd kan forudsige om folk får en skade pga deres asymmetri og lignende kropslige tilstande. Det er simpelthen en for simpel rationaliseringen som det moderne samfund og dets sundheds- og træningssektor burde have forkastet for længe længe siden. Der findes uden tvivl folk som pga deres krumninger og sving på rygsøjlen oplever smerte og dem skal vi selvfølgelig hjælpe på bedst tilgængelige vis. Men vi ved samtidigt at når man sammenligner folk med f.eks. krumninger på rygsøjlen så rapporter ikke flere af dem i den gruppe om rygsmerter end hos den del af befolkningen som ikke har krumninger på rygsøjlen.

Det vi kan gøre er at forsøge at minimere skadesrisikoen ved at være grundige og systematiske i planlægningen så kroppen langsomt vænner sig til det du gerne vil. Men hey det gælder jo også ved de mennesker som ikke har asymmetri, krumninger og skævheder af f.eks rygsøjlen. Er smerterne allerede indtruffet bør man som tidligere nævnt og som det er tilfældet hos de uden skævheder, asymmetri og kruminger arbejde for at komme af med dem igen.

Så lad være at bekymre dig unødvendigt når vi nu ikke kan forudsige det alligevel, kast dig ud i det og mærk efter om det er ok, mens du har det sjovt.

Tak fordi du læste med
Brian

Kilder;

Spine (Phila Pa 1976). 2018 Aug 7. doi: 10.1097/BRS.0000000000002837. [Epub ahead of print] The Risk Factors of Low Back Pain in Female High-School Students.Noormohammadpour P, Borghei A, Mirzaei S, Mansournia MA, Ghayour-Najafabadi M, Kordi M, Kordi R.

J Orthop Sports Phys Ther. 2017 Oct;47(10):741-751. doi: 10.2519/jospt.2017.7376. Epub 2017 Sep 12. Understanding Adolescent Low Back Pain From a Multidimensional Perspective: Implications for Management. O’Sullivan P, Smith A, Beales D, Straker L.

Prevalence of low back pain in adolescents with idiopathic scoliosis: a systematicreviewJean Théroux, Norman Stomski, Christopher J. Hodgetts, Ariane Ballard, Christelle Khadra, Sylvie Le May, and Hubert Labelle