Rygsmerter og løbetræning

Dette indlæg er til dig med rygsmerter som oplever problemer med rygsmerter når du løbetræner, eller er bekymret for om det overhovedet vil være en god idé at løbe når man nu har rygsmerter.

Har du voldsomme smerter i ryggen og eventuelt symptomer i dine ben i form af snurren, sovende, prikkende eller manglende kraft, bør du ikke påbegynde at starte ud med løb før du har set din læge eller en fysioterapeut for nærmere udredning og vejledning.

Der kan være mange årsager til rygsmerter og de er som oftest ikke relaterede til rygsmerter. Nogle af årsagerne til rygsmerter kan du bl.a. læse om her på siden.

Der er som nævnt flere grunde til at du mærker rygsmerter eller rygømhed ved løb. Der er flere vigtige ting at være opmærksom på. En af grundene kan være at du starter for voldsomt ud. Du løber altså længere end din ryg er klar til. Din ryg er måske kun klar til 10 minutters løb mens dit kredsløb i form af lunger og hjerte sagtens vil kunne klare over det dobbelte. Derfor bliver du nødt til at være tålmodig med din ryg så du undgår rygsmerterne – bare rolig du skal nok komme op i tid hvis du er TÅLMODIG.

Du bør løbe REGELMÆSSIGT ca. 3 gange om ugen med 1 – 2 dages pause mellem løbeturene da din krop både har brug for pauserne og belastningen for at kunne blive stærkere og dermed holde til et løb uden rygsmerter. I regelmæssigt er der også brug for en gradvis forøgelse af tiden du løber. Du bør derfor såfremt du ikke oplever forværring af dine rygsmerter øge med ca 10% pr uge. Dvs. efter 3-4 løbeture øges tiden med 10% osv osv.

Et andet problem kan være at din ryg mangler lidt bevægelighed i de retninger den udfordres i under en løbetur. Ved nogle vil det at arbejde med bevægeligheden (igen REGELMÆSSIGT) være nøglen til et succesfuldt løb uden rygsmerter. Ønsker du at arbejde med din bevægelighed bør du lave øvelserne ca. 1 – 2  x dagligt.

Løb kan være en fremragende måde at træne sin ryg på og derfor bør du ikke være bekymret for om den kan holde til det. Er du i tvivl så kontakt din læge eller fysioterapeut.

Du kan også se videoen her