Nakkesmerter

Nakkesmerter er et hyppigt forekommende fænomen. Tager man et udsnit af befolkningen rapporterer ca. 70%  at de har haft nakkesmerter.

Forekomsten af nakkesmerter ser ud til at øges jo ældre vi bliver. Nakkesmerter kan være årsagen til hovedpine og smerterne kan brede sig til at stråle ud i arme og helt ned til midt på ryggen.

Ca. 5% får kroniske smerter i nakken

Ligesom det er tilfældet med rygsmerter vil langt de fleste med nakkesmerter opleve et varieret forløb og tilbagefald med hensyn til at få ondt i nakken igen er ikke unormalt. Ca. 5% vil dog udvikle så kroniske (mere vedvarende) smerter at de oplever begrænsninger i deres hverdag.

De fleste nakkesmerter stammer kommer ledbånd, muskler, knogler, bruskskiverne eller nerverne. Det er vigtigt at være opmærksom på at kun en meget lille del af de der har nakkesmerter fejler noget alvorligt så som f.eks betændelsestilstande/ infektion, tumorer eller brud. Derfor bør man som udgangspunkt heller ikke bekymre sig unødvendigt, om at det er noget farligt – selvom det selvfølgeligt kan være temmeligt smertefuldt at have ondt i nakken.

Professionel vurdering af fysioterapeut

En grundig fysioterapeutisk undersøgelse vil kunne skelne mellem disse alvorlige tilstande, som bør udredes yderligere ved enten egen læge eller speciallæge og de der vil kunne få gavn af fysioterapi.

Det anbefales ikke at folk med nakkesmerter er sengeliggende eller forsøger at undgå aktivitet. Inaktivitet hjælper yderst sjældent på smerterne og samtidigt kan det være medvirkende til at gøre folk angste for ellers helt normale aktiviteter og dermed begrænse livskvaliteten.

Som det er tilfældet med rygsmerter bør der arbejdes på målrettet på at komme tilbage til det man kunne før nakkesmerterne indtraf. Dette gøres bedst ved hjælp af information om problemet, arbejde med bevægeligheden enten ved hjælp af øvelser eller fysioterapeutisk behandling. Samt gradvist genoptage de aktiviteter man har måtte holde op med for en periode pga. nakkesmerterne.

En fysioterapeut vil oftest kunne rådgive og vejlede dig om hvorledes du skal håndtere dit nakkeproblem. Læs mere her

Nakke / skulderøvelser – Sådan får du færre smerter

Vil du gerne gøre noget godt for din nakke og skuldre, forebygge problemer eller reducere de smerter og spændinger du har?