Text-messaging-008

Nakkesmerter i forbindelse med mobil og tablet

Text-messaging-008

 

 

 

 

 

 

Man har længe talt om at det måske gav problemer at vi benyttede vores mobil, tablet og lignende i så stor stil som vi gør. Nu har problemet minsandten  også fået sit eget navn eller nærmere bestemt navne som f.eks Iphone nakke, Android nakke, SMS nakke og jeg er sikker på der er endnu flere varianter af navnet til problemet. For god ordens skyld skal det nævnes at det selvfølgeligt ikke er officielle betegnelser for problemet men mere et udtryk for årsagen og i hvilke situationer folk oplever nakkesmerterne.

Et holdningsproblem

De symptomer der opleves ved meget brug af ovennævnte er sandsynligvis et udtryk for at nakkens muskler og led sættes på arbejde over længere tid i en ikke særlig gunstig stilling for deres ydeevne – en meget fremoverbøjet nakke over længere tid.

Kort fortalt er der tale om et holdningsmæssigt problem og derfor er der heller ingen grund til at tro at man ikke vil kunne rette op på de symptomer stillingen afstedkommer.

De typiske symtomer

Når nakken holdes i den meget foroverbøjede stilling er de symptomer der forekommer, hovedpine, udtrætning af nakkemusklerne som så fører smerter med sig i form af bla.  skuldersmerter, nakkesmerter og “hold i nakken” agtige symptomer.

Et andet typisk karaktertræk for symptomerne hvad enten det er nakkesmerter eller hovedpine er at det har stået på i uger eller måneder og sandsynligvis blevet værre som tiden er gået.

Hvad er det værste

Der er studier som påviser at lige netop det at arbejde med sin mobil som når man sms ér er en større risikofaktor for udvikling af nakkesmerter end for eksempel at se en film på tv eller surfe på nettet på en pc.

løsninger på dit problem kan være

Forsøg at begrænse vinklen på nakken ved at kigge mere op ad og lige frem. Det kan du bl.a. gøre ved at hvile armene og dermed din mobil eller tablet på et bord. Optimalt set bør vi kigge lige ud.

Alternativ kan du løfte armene opad velvidende at det belaster skuldrene og arme noget mere. Gevinsten er dog at nakken får bedre arbejdsbetingelser og dermed sandsynligvis færre nakkesmerter.

Optimalt set bør vi kigge lige ud – stil iøvrigt dig selv spørgsmålet hvor ofte det sker i løbet af din dag ?

Er du liggende i sengen kan du hvile mobil og tablet på f.eks en pude.

Skab variation i dine sms- og tastestillinger ved at undgå at arbejde i de smerteprovokerende stillinger i for lang tid af gangen uden kortere ophold – altså tag dig nogle pauser hvor du forlader stillingen og varierer stilling.

Dyrk motion da det styrker dine muskler og smører dine led og dermed bedre vil kunne holde til de smerteprovokerende stillinger.

Du kan også øve dig i at forbedre din kropsholdning og lave lidt øvelser. Her er et videoklip som viser simple og effektive øvelser mod nakkesmerter og hovedpine.

Nakkeøvelser

Et eksempel fra praksis

Jeg havde i efteråret en patient som fik hovedpine når hun studerede over lang tid eller benyttede tablet i sengen. Planen vi i fælleskab lagde var at tale om nogle af de ovennævnte tiltag med variation og en enkelt øvelse. Ved hendes 2. konsultation sagde hun følgende “Jeg er lidt irriteret over at det er så simpelt at gøre godt og så har jeg ventet så længe med at gøre noget ved det” .                                                                                                                                                                               Ine, 23.

Opsummeret

Hovedpine, skuldersmerter og nakkesmerter kan opstå bla. ved at benytte mobil og tablet meget, altså som vi kender det fra kontorarbejde. Det skyldes at nakken udfordres til at arbejde i længere tid i foroverbøjede og statiske stillinger. Den gode nyhed er at symptomerne sjældent er ensbetydende med skader på dine muskler og led og derfor kan symptomerne ofte fjernes ved simple tiltag. F.eks skifte stillinger og lave lidt øvelser.

Smerterne er ikke farlige og din nakke er bygget til at kunne bukke forover men nogle gange bliver det bare for meget og derfor udløses symptomerne.

Ønsker du en ekstra øvelser til forebyggelse mod nakkesmerter og rygsmerter kan du trykke her

Lee S1, Kang H, Shin G. Head flexion angle while using a smartphone. Ergonomics. 2014 Oct 17:1-7. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Lee+S1%2C+Kang+H%2C+Shin+G.++Head+flexion+angle