fysioaalborg_fysioterapeut_brian-oestergaard-soerensen_smerter-i-ryggen

Myter om rygsmerter

fysioaalborg_fysioterapeut_brian-oestergaard-soerensen_smerter-i-ryggen

Du skal være sengeliggende når du oplever rygsmerter 

Du skal forblive aktiv når du har rygsmerter – yes sengeliggende i flere dage duer ikke. Du kan fint tage dig et hvil men du hjælper til bedre og hurtigere heling ved at forblive aktiv. Af samme grund skal du heller ikke opsøge behandling som baseres på ultralyd, kortbølge, varmebehandlinger og lignende da det ikke virker men tværtimod gør dig passiv hvilket din ryg ikke har brug for. Skulle du alligevel finde det lindrende med varmebehandlinger pga dine rygsmerter så vil jeg anbefale du gør det hjemme for på den måde at spare både tid og penge. Forsøg moderat aktivitet som gåture, en tur i svømmehallen, hjælp til i køkkenet og pas efter bedste evne dit arbejde. Du skal styre aktivitetsniveauet da du bedst kan mærke hvad der er ok. Typisk vil lidt aktivitet fordelt over flere gange være bedre end meget aktivitet på en gang. Hvis du gradvist prøver dig frem vil du også bedre kunne vurdere om det er ok fremfor at give los og bare gøre som du plejer. En huskeregel er at du ikke skal være værre dagen efter aktivitet.

læs mere om håndtering af akutte rygsmerter