533

Havefif til dem med grønne fingre

533

Så kom sommeren

Så kommer havesæsonen og de grønne fingre. Når solen kigger frem og blomsterne begynder at blomstre stiger lysten til at gå i haven.

Danskerne er jo tossede med at gå i haven og være i den friske luft efter en lang og mørk periode. Typisk ender en tur i haven godt og langt de fleste kender vel frasen om at man bliver så træt af al den friske luft.

Det kan være en god ide, at huske på at det at gå i haven er fysisk arbejde og det laver mange af os jo ikke til dagligt i en udstrækning der svarer til 4 – 7 timer i haven. Vores krop ikke vant til det og reagerer derfor ofte med ømhed den efterfølgende dag hvis vi virkeligt har gået til den.

iStock-14726246_man-gardening-with-mulch-spring_s3x4.jpg.rend.hgtvcom.1280.1707

Nogle er dog mindre heldige og oplever at de får ondt i ryggen når de går i haven. Nogle gange kommer smerterne ved et pludseligt løft eller træk som f.eks ved at starte plæneklipperen mens det andre gange er noget som bygger sig op som dagen går eller i løbet af aftenen.

Rygsmerterne kan være noget besværlige at fungere med men ofte fortager de sig igen. Jeg har her skrevet en guide til hvordan du kan forsøge at håndtere dine pludseligt opståede rygsmerter tryk her

Det er som med rygsmerter som med alt muligt andet i livet – det er svært at gardere sig 100%. Jeg tænker dog at der er nogle simple huskeregler som sikkert vil kunne hjælpe og gøre din tur i haven til en god oplevelse.

  • Lad være at starte ud som lyn og torden men arbejd dig i stedet lidt varm. Start eventuelt med lidt lettere arbejde og når du så er blevet varm tag det lidt tungere.
  • Skift stillinger ofte. At være i den samme stilling er ofte noget af det der kan fremprovokere smerter. Skift stilling efter behov eller hver 15 – 20 minut. Behov er et vist begreb men du har med garanti behov for at skifte stilling når du oplever stivheden nærmere sig.
  • Skift mellem at arbejde højt og lavt.
  • Skift mellem let og tungt.
  • Gå en ekstra gang med trillebøren eller stenene fremfor at gå med noget for tungt. Dine ben er fyldt med store og stærke muskler som sagtens klarer den ekstra tur.
  • Havearbejde er ofte noget vi gør i en foroverbøjet stilling så derfor husk at bukke den anden vej. Se her hvordan. Kan også gøres stående med hænderne i lænden som støtte og bukke overkroppen bagover.
  • Efter pauser bør du starte roligt ud igen til du er varmet op og eventuelt bukke dig nogle gange modsat af den retning du skal igang med. Se forslag her
  • Efter afsluttet havearbejde kan det være en god ide at ligge lidt på maven fremfor at hænge i lænestolen da din ryg allerede har været i den position ude i haven.
  • Tegn på at nu skal du tage den med ro er stivhed i ryggen og ømhed / smerter som ikke foretager sig igen relativt hurtigt efter du er kommet op fra en foroverbøjet stilling.

God tur i det grønne.