10300305_10152260491410205_2815444204650358406_n

Go Aften Danmark om Rygsmerter

10300305_10152260491410205_2815444204650358406_nI Go’ aften Danmark blev der debateret rygsmerter. Det er rigtigt interessant og vigtigt at oplyse om rygsmerter og hvad man selv kan gøre – for det er et tilbagevende problem. Derfor bør man kunne hjælpe sig selv så vidt muligt. Der er i midlertid et problem med programmet set fra min stol da der let generaliseres mht. hvad der er det rigtige at gøre som rygpatient (og selvfølgeligt er medierne et utaknemmeligt sted at optræde, da forklaringerne pga. forskellige årsager bliver fremstillet unuancerede, men jeg tænker alligevel, at mine tanker bør luftes med fare for verbale øretæver). F.eks nævnes der i programmet, at man bør løfte korrekt og spænde op i maven, men kommentarer som disse kan let have den effekt at de rent faktisk skaber frygt for bevægelse og dermed øger risikoen for rygsmerter og en reduceret livskvalitet.

Det kan da give god mening, at man hvis der er rygsmerter i øjeblikket mærker efter om det føles ok inden man begiver sig  i kast med diverse aktiviteter som f.eks løft. Men det må nu engang være sådan, at ryggen kan tilpasses sig belastninger som alt andet væv i kroppen og dermed øge sin evne til at modstå de krav vi stiller den. Ellers giver det heller ikke mening at træne den – hvilket jo er de anbefalinger der er til rygpatienter.

Rygsmerter er også mere komplekse og består af en mængde af faktorer som ikke kan forklares alene ud fra fejlstillinger i leddene  og anatomisk årsager. I der så programmet vil kunne nikke genkende til dette da der bl.a. nævnes genetik som en disponerende faktor. Hvis det var så simpelt virker det også mærkeligt, at vi med vores teknologiske fremskridt ikke er i stand til at stoppe udgifterne på rygområdet som er støt stigende.

Overordnet set vil jeg trække følgende budskaber frem af programmet:

1) Rygsmerter skyldes en kombination af flere ting som f.eks. genetik.

2) Det er helt naturligt at rygsøjlen gennemgår forandringer jo ældre vi bliver og det behøver ikke betyde flere smerter.

3) Hold dig aktiv da der forebygger rygsmerter. Det tyder ikke på at man kan sige hvilken fysisk aktivitet som er bedst.

Disse udsagn bakkes op af nationale og internationale anbefalinger.

J Orthop Sports Phys Ther. 2012;42(4):A1-A57. doi:10.2519/jospt.2012.0301