Sleep Short

Forstyrret søvn – løsningsforslag

Sleep Short

Jeg har tidligere berørt emnet omkring søvn og smerter. I den forrige artikel redegjorde jeg bla. for hvilken effekt en manglende eller forstyrret søvn havde på smerteoplevelsen hos både rygpatienter og raske personer.

Nogle af de øvrige problemer en forstyrret søvn skaber er bla. et nedsat immunforsvar, manglende evne til indlæring, nedsat hukommelse og nedsat evne til at restituere efter f.eks træning eller arbejde.

Det interessante er selvfølgeligt at finde på løsninger  og løsningsforslag til at forbedre den forstyrrede søvn fremfor kun at fokusere på problemerne.

Når alt kommer til alt handler det om at få skabt en rutine. Forsøg dig med følgende;

  1. Gå i seng og stå op på et fast tidspunkt hver dag.
  2. Undgå tv, tablet, mobil og lignende i soveværelset.
  3. Sørg for at rummet er dejligt mørkt.
  4. Undgå koffeinholdige drikke for tæt på din sengetid.
  5. Træning for tæt på din sengetid kan virke opkvikkende og bør derfor undgåes.
  6. Tag nogle dybe vejrtrækninger ned i maven. 

Du kan læse mere om problemerne ved forstyrret søvn og løsningsforslag ved at klikke på billedet.