runners-clinic-body-image

Diskusskiven heler, bliver tykkere og stærkere

runners-clinic-body-image
Gode nyheder om ryggen

Sommeren er fyldt med gode nyheder om ryggen. Inden for de seneste par måneder er der kommet nogle virkeligt positive forskningsresultater omkring ryggen.

Din diskusskive heler ved konservativ behandling

Det første positive resultat omhandler den spontane heling man ser hos folk med skader på diskusskiven. Skader skal i dette tilfælde forståes som det vi kender som diskusprolaps eller revner i diskusskiven.
Ved hele 66% så man ved en ny efterfølgende scanning hos folk med diskusprolaps at disken var helet.

Man har tidligere ved enkeltstående studier vist det samme, men i dette studie samlede man alle forskningsresultaterne man kunne finde fra flere europæiske og asiatiske lande hvilket giver yderligere dokumentation for at disken heler uden operation.

Resultaterne fra veludviklede lande som vi normalt sammenligner os med var faktisk endnu mere positive og viste at man ved hele 82% kunne registrere heling.

Resultaterne fortæller ikke hvilken behandling der er den bedste, men det fortæller det vigtige budskab at disken heler og at operation i mange tilfælde er overflødigt og det er da fantastisk.

Løb gør diskus tykkere, stærkere og mere væskeholdig

Den anden positive nyhed om diskusskiven er at den vokser sig tykkere, stærkere og mere væskeholdig hos de menesker som løber eller går i et hastigt tempo.

Det er modsat af hvad folk normalt tænker den slags motion vil have af effekt. Normalt forbinder folk løb med noget som involverer en masse stød og derfor må slide uhensigtsmæssigt på disken men sådan forholder det sig heldigvis ikke.

Resultaterne viser at diskusskiven som alt andet i vores krop kan tilpasse sig belastningen vi byder den og ligesom en muskel der vokser ved træning så sker det samme ved diskusskiven. Det er også vigtigt at pointere, at det ikke drejer sig om løb ved et højt tempo for at der sker en positiv effekt, men som nævnt gang i høj hastighed eller løb i moderat tempo.
Du kan læse mere om rygsmerter og løb her

En anden vigtig pointe fra studiet var, at den største effekt fandtes på de diskusskiver der er placeret længst nede i lænderyggen. Det er interessant da man ofte forbinder disse med der hvor den største belastning sker. Det er også på disse diskusskiver at mr-scanninger oftest viser forandringer i form af diskusdegeneration og diskusprotusioner.

Ovenstående forskningsresultater viser at kroppen har en fantastisk evne til at hele og ikke mindst tilpasse sig de krav vi byder den i dagligdagen og at det faktisk tyder på at den reelt set styrkes ved at blive brugt regelmæssigt.

Kilder:

https://www.nature.com/articles/srep45975

http://www.painphysicianjournal.com/current/pdf?article=NDAwNA%3D%3D&journal=101

Tak fordi du læste med