Vintage triathlon speed

Nakke og skulder styrketræning

Nakke og skulder styrketræning til cykelmotionisten

Styrketræning af din overkrop i off season – få et forspring til konkurrenterne

Vintage triathlon speed

Vinteren over os og det betyder mindre tid på landevejen for de fleste cykelmotionister, så hvorfor ikke forberede til når vinteren igen slipper sit tag.

Kan det betale sig at styrketræne nakke og skulder for at forbedre sin evne til at cykle hurtigt ? Umiddelbart nej, jeg tror ikke din performance kan øges som man f.eks ser ved styrketræning af benmuskulaturen (læs artiklen her hvis du vil vide mere om styrketræning af dine ben).
Tanken med dette indlæg er at øge din evne til at holde til at cykle længere uden at du tidligt på turen generes af ømhed og symptomer fra din nakke og skuldre. I nogle tilfælde vil det så betyde et mere stabilt tråd i pedalerne og dermed måske en øget performance.

Du bør overveje følgende hvis du vælger at supplere din cykling med styrketræning af nakke og skuldre.

Lad være med at øge eller ændre dine øvrige træningspas de første par uger af styrketræningen. Ændres der på for mange parametre kan det være svært at finde hoved og hale i tingene hvis du havner i en overbelastning af nakke og skulder.

Din styrketræning bør optimalt set finde sted 2-3 gange pr. uge og ikke to dage i træk.

Jeg har her lavet 3 øvelser som jeg tænker rammer bredt, forstået sådan at det udover at udfordre din nakke og skuldre også vil styrke resten af din overkrop.

Nakke og skulder video 1

Nakke og skulder video 2

Nakke og skulder video 3

Udnyt din off season periode til at implementere og fokusere på styrketræningen. Juster ned i de perioder hvor din kredsløbtræning opjusteres. Som sagt er du presset på tid så fokuser på cykling, løb, svømning og alt det andet du synes er sjovere end styrketræning.

Har du spørgsmål til netop dit problem så kontakt klinikken på 30711415

God træning og endnu bedre god tur på cyklen.

Tak fordi du læste med